2008. szeptember 19., péntek

A tökéletes kenyér receptje :)
(Olyan mint A TORONYI kenyér - vas megyeiek tudják miről beszélek... :))


Hozzávalók:

  • 6 cups liszt (1 cup=200 ml)
  • 3/4 zacskó száraz élesztő
  • 2 kiskanál só
  • kb. másfél-2 cups langyos víz

Elkészítés: a hozzávalókat a megadott sorrendben összekevered, picit összegyúrod, hogy összeálljon egy jól gyúrható tésztává (ne ragadjon a kezedhez, de ne is legyen nagyon kemény). Nem kell túlzásba vinni, max. 2 percig kell gyúrni... :) Letakarod, és hagyod kelni 2-12 órát. A minimum a 2 óra, de elárulom, hogy akkor a legfinibb, ha 8-12 órát kel, ezért érdemes reggel bekeverni és este kisütni, vagy este bekeverni és reggel kisütni, kinek mi az egyszerűbb... Amikor megkelt, (nyúlós-ragadós-lyukacsos lesz a tészta, ez jó!!, akkor kis lisztbe forgatod a tésztát, cipót formázol belőle vagy amit akarsz, és 200 fokra előmelegített sütőben fél-fél órát sütöd a 2 oldalát. Az eredmény: a tökéletes kenyér!! Lyukacsos, könnyű, puha belső szerkezet, vékony, de ropogós héj, szóval maga az álom! :) Szerintem nem érdemes zacsiba tenni, mert megpuhul a héja, én simán konyharuhába rakom/csomagolom, és még 3.napon is finom, friss!! Igaz, addig nálunk soha nem húzza... :)

Tipp: teljes kiőrlésű lisztből is működik, úgy is nagyon finom!
Tipp2: Érdemes beszerezni búzafehérjét (bioboltban kapható - búzasikér, nem drága, és sokáig elég egy zacsi), és ehhez a mennyiséghez egy evőkanállal rakni, akkor még jobban "feljön" a kenyerünk, nem lesz lapos!
Tipp3: van egy nagyon jó hajtogatási technika, hogy hogy érdemes sütni a kenyeret, majd egyszer azt is felrakom... :)

8 megjegyzés:

Katina írta...

Itt Budapesten nagyon hiányzik a toronyi kenyér, úgyhogy lehet, hogy hamarosan ki fogom próbálni:)

Etus írta...

hajra,kivancsi vagyok az eredmenyre! :)
De johetsz hozzank latogatoba is, es akkor sutok neked kostolot. :)

Kata írta...

Szia Etu!

Sehol sem találok email címet az oldaladon, ezért szeretnélek megkérni, hogy írj nekem a katanyaka@citromail.hu - ra, hogy azután én is írhassak Neked valamit :o)

Köszi!

Kata

Névtelen írta...

Nnna, múltkor rávettem magam, addigra már a 3. kenyeret is megsütöttem és most kel a 4.:)
Ám hogy mennyire toronyi, azt még nem tapasztalhattam meg, mertlegaláább a fele teljes kiőrlésű liszt volt mindig.
első alkalommal fele finom-, fele rozsliszt volt, aztán rájöttem, hogy ez így nem egy jó kombináció de azért elfogyott:D
A másodiknál már elővigyázatosabb voltam,teljes kiőrlésű tönkölyliszttel és simával egyszerre készült egy kis rozzsal, de nem sikerült, mert összenyomtam benne a levegőbuborékokat, így nagyon tömény lett de azért ezt se kellett kidobni:D
A harmadik ma reggel lett kész, ebbe elfelejtettem sót tenni:D de az állaga egyre jobb, úgyhogy inkább emlékeztet kalácsra:D
a következőbe, ami most kel, 3 bögre finomlisztet raktam, 2 teljes kiőrlésű tönkölyt és egy bögre kölespelyhet. Kissé bizonytalan vagyok, mert lehet, hogy a kölest be kellett volna áztatni, de majd kiderül. Bár a bioliszt kissé drága, hogy így kísérletezgessek vele de lesz ami lesz:D

amit még olvasgattam: nem tudom, te "min" készíted, de én simán csak sütőpapírra rakom és így mehet a rácsra. mosogatni se kell utána, viszont az alja pont jó, egy tál vizet is tettem az aljára, és mielőtt kész lenne, kb. 10 perccel bekenem vízzel, így jól lehet vágni mert az elsővel embert lehetett volna ölni:D
Vizet leginkább saccperkábéra teszem bele, mert nagyon nem mindegy, milyen a liszt,a teljes kiőrlésűhöz szerintem jóval több kell.

így hirtelen ennyi:D

Jó volna, ha mások is leszoknának a hipermarketes meg bótti ipari hulladékokról... nem egy nagy energia, még a fehér lisztből készült is egészségesebb, mint bármelyik bolti

jah várom azt a hajtogatási technikát:D

Etus írta...

Kata: nagyon ugyi vagy, hajra csak a kiserletezgetessel, ha talalsz vmi jo liszt-kombinaciot, mindenkeppen ird meg!
pussz

Kata írta...

Na kaptam nagymamámtól egy kenyérsütőt és azt kell mondjam, NAGYON MEGÉRTE! 3,5 óra alatt lesz egy fincsi teljes kiőrlésű kenyerem.(bár sajna nem cipóformájú) A hagyományos módszerrel meg se nagyon hízott, mert már egy óra alatt megszáradt a teteje és így nem hagyta kelni és nagyon sűrű lett a végeredmény. de ezzel megnő szép nagyra :)

Etus írta...

Tok jo, hogy kaptal kenyersutot, tenyleg nagyon hasznos, regen en is sokat hasznaltam. Csak sajnos nekem tonkrement benne az egyik lapat, es ezert amikor dagasztja a tesztat, akkor csak az egyik felet keveri ossze, a masik feleben pedig marad ott a cucc... de tenlyeg nagyon jo egyebkent, orulok hogy kaptal! :)
Nalunk egy dolog miatt nem jott be, hogy Oliver nem szereti ugy a kenyer hejat, ha kenyersutoben sul, ezert mindig le kellett neki vagni... es ez eleg maceras volt, tehat a vegen mar ugy csinaltam, hogy a 7-es programon (dough) megkelesztettem a tesztat, aztan meg a rendes sutoben megsutottem.
Olyan tesztat is csinalhatsz a kenyersutoben, ami kelt teszta, pl. regen mindig a kenyersutoben csinaltam a langos, vagy fank tesztajat - azt mar probaltad? a dough programot elinditod, 1 ora 50 perc, es mar sutheted is a fincsi langost :)

Kata írta...

még nem próbáltam, de tudom hogy képes rá
jó az amit mondasz, csak a sütőnk RENGETEGET FOGYASZT (elektromos) nem is annyira árban, inkább energiapocsékolás. ez pedig célzottan a helyére teszi a meleget:)